Vítejte! Abyste se u nás cítili jako doma, našli vše rychle a na svém místě, používáme cookies. OK
Ještě nemáte svoji Srdcovku?
Je to lehké, stačí si jen vybrat.
0
Kašpárek je smutný
Váš košík je prázdný

Kojení

Ačkoli je kojení způsob výživy miminka daný od přírody a mělo by to tedy být něco, co zvládáme zcela spontánně a „levou zadní“, nejedna čerstvá maminka zažívá v začátcích kojení řadu nesnází a velmi stresujících okamžiků.

Kojení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protože dnes většinou nežijeme ve vícegeneračních domácnostech, ani v úzkém sepětí široké rodiny, nemá mnoho budoucích matek kde „odkoukat“ péči o děti a dozvědět se různé rady a triky z praxe (včetně zmiňovaného kojení). Navíc generace našich maminek často kojila jen v období šestinedělí a běžný byl následný přechod na umělé mléko, takže řada z nich nemá v tomto ohledu ani zkušenosti, které by pak mohla předat svým dcerám.

Nastávající matky proto často nemají dostatek informací, které by získaly snadno ve svém okolí, bývají nejisté a tápou. Nezřídka jsou pak důsledkem problémy a z nich pramenící pocity selhání a stresu čerstvé maminky. Tento neklid se pak může přenášet i na dítě, které vycítí, že je něco v nepořádku a začarovaný kruh se uzavírá. Jak tedy tyto problémy minimalizovat a v klidu se připravit na příchod miminka, znát předem důležité informace a vědět, kam se v případě obrátit pro odbornou pomoc?

Spoustu užitečných informací a ověřených(!) tipů můžete získat na předporodních kurzech. Pokud se vám nechce trávit čas na dlouhém cyklu různých přednášek, můžete si vybrat jednotlivé kurzy (v délce 1–2 hodin) k tématům, která vás nejvíce zajímají, nebo si domluvit individuální konzultaci s porodní asistentkou či laktační poradkyní.

Není na škodu, pokud se předem dozvíte něco o správné technice kojení a polohách, které lze při něm zaujmout. Při nesprávném způsobu kojení se může dítě zbytečně napolykat vzduchu a mít pak problémy s nadýmáním, matce hrozí více poškozené bradavky, a kojení je pak nepříjemné pro obě strany.

Také je dobré, pokud se informujete o optimální péči o bradavky, různých pomůckách vhodných pro kojení, Hodí se také tipy pro případ výskytu problému (často se můžeme setkat s bolestivým nalitím prsů, zánětem prsu, podrážděnými či popraskanými bradavkami – podrobněji viz níže) – správnými postupy výskytu těchto problémů předejdete, a když už se přeci jen objeví, budete vědět, jak si s nimi poradit, případně na kterého odborníka se obrátit, a podchytíte je tak v počátku, dokud je lze snadno napravit.

První přikládání a nástup laktace

K prvnímu přiložení novorozence k prsu by mělo dojít do 30 minut od porodu. V porodnici se obvykle doporučuje přikládat každé tři hodiny s vynecháním jednoho kojení během noci (kojit například naposledy o půlnoci a pak opět v 6 ráno). Laktace se spouští zpravidla 3.–4. den od porodu, po císařském řezu často až 5.–6. den.

První pokusy o přiložení se ne vždy hned nutně podaří. Učit se musí obě strany -– matka i dítě. Navíc někteří novorozenci jsou velmi spaví a bývá je obtížné na kojení vůbec vzbudit. Pokud se vám nedaří, nechte si poradit od porodní asistentky nebo dětské sestry. Ty bývají sice dost zaneprázdněné, a ne vždy samy aktivně nabízejí svoji pomoc, ale nebojte se je v případě potřeby asertivně požádat, klidně opakovaně, pokud máte s kojením stále problémy. Naprostá většina vám ochotně pomůže. Pokud obtíže přetrvávají i po příchodu z porodnice domů, či se vyskytnou problémy teprve v této době, kontaktujte co nejdříve laktační poradkyni nebo pediatra, kteří vám poradí.

Pitný režim a strava

Dostatečný příjem tekutin je obecně velmi důležitý a v období kojení to platí dvojnásob. Pokud budete pít málo, hrozí, že se vám bude nebude tvořit dostatek mléka. Vhodné jsou především neperlivé nápoje (perlivé mohou nadýmat). Pro podporu tvorby mléka se hodí různé kojící čaje (ty zpravidla obsahují také bylinky, které předcházejí nadýmání). Přímo při kojení pomáhá pití teplých nápojů (jen dejte pozor, abyste při tom děťátko omylem nepolily a neopařily).

Malé množství kávy nebo alkoholu v období kojení nevadí, ideálně si je ale dopřejte ihned po kojení, aby byla doba, kdy se mohou v organismu odbourat, co nejdelší (v případě alkoholu je nejlepší zvolit tu denní dobu, v níž mívá děťátko zpravidla nejdelší pauzu mezi kojeními – obvykle večer) a do mléka při následujícím kojení přešlo jen minimum. O nevhodnosti kouření a konzumaci dalších návykových látek snad není potřeba se zmiňovat.

Dopřávejte si pestrou a rozmanitou stravu. Rozhodně není nutné „jíst za dva“, jak vás o tom budou nejspíše přesvědčovat babičky, avšak dbejte na přísun kvalitních potravin, abyste měly dostatek energie. Vyhněte se nadměrné konzumaci prázdných kalorií v podobě sladkostí. Buďte obezřetné k nadýmavým a potenciálně dráždivým potravinám, silnému kořenění, aromatickému ovoci a velkému množství mléčných výrobků – tyto potraviny nemusíte ze stravy vylučovat úplně, ale zkoušejte je z počátku jen patrně a vždy sledujte, zda se u dítěte neobjeví nežádoucí reakce (bolest bříška, vyrážka apod.).

Nestresujte se, pokud vaše hmotnost není hned po porodu stejná jako před otěhotněním. Změny, které probíhaly ve vašem organismu, trvaly devět měsíců, těžko tedy očekávat, že se ze dne na den vrátí do původního stavu. S intenzivnějším cvičebním režimem, pokud ho budete chtít zařadit, počkejte do chvíle, kdy se ustálí denní režim děťátka, a vy budete mít dostatek energie a nebude vám hrozit, že se po náročnějším tréninku zhroutíte. Pokud po porodu trpíte nějakými zdravotními obtížemi či následky, konzultujte vhodnost pohybových aktivit s odborníkem.

Pomůcky při kojení a dokrmování, první pomoc při obtížích

V období kojení využijete kojící podprsenky a do nich – alespoň v počátečním období, dokud se laktace neustálí – vložky do podprsenky. Ty existují jednorázové, ale také látkové, které můžete vyprat a používat opakovaně. Je dobré myslet i na svrchní části oděvu, abyste mohly pohodlně kojit, třeba i mimo domov (pokud například vyrazíte s dítětem ven v šatech, které nejsou uzpůsobeny na kojení – nemusejí to být šaty speciální, ale musejí se dát rozhalit v oblasti prsou – zažijete pravděpodobně pernou chvilku, až zjistíte, že jediná možnost, jak hladové dítko nakojit, je celé šaty vyhrnout nahoru).

Pokud máte vpáčené nebo ploché bradavky, vybavte se již do porodnice vzpřimovačem bradavek či kojícími kloboučky. Možná, že kojení zvládnete i bez nich, ale je lépe mít takové pomůcky v záloze, abyste případně nemusely partnerovi po telefonu složitě vysvětlovat, co že vám to má koupit a přivézt do porodnice.

Pro rychlejší nastartování laktace, jako pomoc při bolestivém nalití prsou či jiných potížích s kojením lze využít odsávačku mateřského mléka. Existují různé typy od mechanických až po elektrické. Pokud děťátko nedostatečně přibývá na váze a mateřského mléka se netvoří dostatek, využít můžete různé způsoby dokrmování umělým mlékem. To by mělo být podáváno pokud možno tak, aby bylo miminko i nadále motivováno intenzivně sát a nebojkotovalo klasické kojení (jako by se stalo třeba při podávání dítěti UM prostřednictvím lahvičky s velkým průtokem).

Pokud máte podrážděné či rozpraskané bradavky, je vhodné je co nejvíce větrat a mazat například Bepanthenem, Panthenolem či gelem z aloe vera (před dalším kojením prsa opláchněte, pro dítě by sání zbytků krému jistě nebylo nic příjemného).

Dojde-li u vás k bolestivému nalití prsů, snažte se často kojit, případně i odstříkat nebo odsát přebytečné mléko (můžete ho uložit do ledničky nebo mrazáku pro pozdější použití). Před kojením prsa nahřejte (třeba pod teplou sprchou nebo použijte nahřátý polštářek z třěšňových pecek, který jinak využíváte na zklidnění bolavého bříška vašeho miminka). Po kojení prsa naopak ochlaďte.

V případě, že bolest neustupuje, může jít také o zánět prsu. Ten se projevuje často také zarudnutím prsu a/nebo horečkou. Teplotu můžete zkusit srazit Paralenem, v některých případech proti zánětu dobře funguje tvarohový zábal. Pokud obtíže neustupují, vyhledejte lékařskou pomoc.

Kojení v období nemoci, léky

Protože přes mateřské mléko přecházejí k děti protilátky od matky, nepřestávejte kojit, pokud onemocníte. Chráníte tak své děťátko před nákazou.

V období těhotenství i kojení není vhodné požívat či aplikovat řadu léčivých látek, protože mohou přecházet na dítě. Proto vždy předtím, než užijete nějaký lék, přečtěte si jeho příbalový leták, kde bývají informace o vhodnosti v období těhotenství/kojení uvedeny. Poradit se můžete také v lékárně, kde by vám měli doporučit vhodnou alternativu léku. O tom, že jste těhotná či kojíte, informujte také lékaře, pokud se vám chystá předepsat léky či vám provádět nějaký zákrok (například lokální anestezie u zubaře). Lékař bude brát v úvahu věk dítěte, jeho zralost a celkový zdravotní stav, a zvolí optimální postup vaší léčby.

Nekojit není žádná tragédie

V některých případech se přes veškerou snahu kojení nedaří. Pro některé ženy není ze zdravotních důvodů možné či je pro ně výrazně ztíženo. Po komplikovaném porodu se nemusí laktace spustit vůbec nebo se mléka netvoří dostatek. Některé děti jsou hodně spavé a sají nedostatečně. Jiné i přes kojení ve správné poloze trpí silným nadýmáním atd. Ať už je důvod jakýkoli, nemusíte se rozhodně cítit méněcenně, ani provinile. Přesto, že je kojení ideálním způsobem výživy malého dítěte, dostatek potřebných živin obdrží i v umělém mléce. Nejpodstatnější je, aby dítko bylo nasycené a společně s matkou spokojené a bez zbytečných stresů.

 

Diskuze

Přidat komentář k článku Kojení

Napište nám