Vítejte! Abyste se u nás cítili jako doma, našli vše rychle a na svém místě, používáme cookies. OK
Ještě nemáte svoji Srdcovku?
Je to lehké, stačí si jen vybrat.
0
Kašpárek je smutný
Váš košík je prázdný

Nástup dítěte do školky – na co se připravit

Zahájení docházky do mateřské školy je velkou změnou pro dítě i jeho rodiče. Jak se na tento krok do neznáma co nejlépe připravit, abyste ho zvládli bez zbytečných slz a traumat?

Nástup dítěte do školky –  na co se připravit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velká změna

Nástup do školky je pro dítě skutečně zásadním přechodovým obdobím. Do té doby trávilo naprostou většinu času s nejbližší rodinou (v mnohých případech v pracovní dny jen s matkou, na kterou je pochopitelně fixováno a tento úzký vztah s pečující osobou je pro něho přirozený a naprosto zásadní pro jeho vývoj) a najednou má být úderem třetího roku věku umístěno do vzdělávacího ústavu, kde na něj bude dohlížet jemu dosud neznámá osoba – učitelka, která navíc bude muset svou pozornost dělit mezi dalších zhruba 27 dětí.

Dítě se tak najednou musí vyrovnávat s novým prostředním, novým režimem a pravidly, interakcemi s personálem školky a také ostatními dětmi (dítko, které nemá sourozence, může být poměrně dost šokované tím, že ostatní děti se zdaleka nechovají podle pravidel slušnosti (zejména v tomto nízkém věku), některé mohou být vůči němu agresivní a brát mu například hračky a vyvolávat konflikty). A především se ztrátou matky (či jiné blízké osoby, na níž je upnuté), kterou v první fázi odloučení ve školce vnímá jako definitivní.

Nástup neuspěchejte

Pokud vaše dítě není na školku dosud zjevně zralé – nemá rádo společnost jiných dětí, dělá mu velký problém komunikace s druhými lidmi (mimo okruh nejužší rodiny) a je na vás velmi silně fixováno, zvažte, zda je bezpodmínečně nutné umisťovat ho do školky už ve třech letech (či dokonce i dříve) a pokud to nutné je, snažte se ho alespoň vyzvedávat co nejdříve, ideálně po obědě.

Adaptační režim

Už při výběru školky se informujte, jak zde funguje adaptační režim. Pro dítě je velmi důležité, aby nevstupovalo do zcela neznámého prostředí, kde by hned při prvním pobytu mělo strávit čtyři nebo dokonce více hodin bez vaší přítomnosti. Řada mateřských škol pořádá dny otevřených dveří, zahradní slavnosti či různé dílničky a další akce, při nichž se děti mohou předem seznámit s prostředím, pohrát si s hračkami a poznat své budoucí učitelky a kamarády.

Adaptaci provádějte pokud možno pozvolna. Některé školky umožňují, abyste první den strávili s dítětem společně – jde například o dvě hodiny, po kterých odcházíte domů. Druhý den dítě stráví už kratší chvíli bez doprovodu rodičů – dorazí třeba v 10 hodin a odchází před nebo po obědě. Pokud je to možné, nenechávejte alespoň první dva týdny dítě ve školce na odpolední spaní a vyzvedávejte je po obědě.

Doprovod do školky a loučení

Loučení při vašem odchodu ze školky zbytečně neprodlužujte. Vysvětlete dítěti, jak bude probíhat dopoledne a ujistěte ho, že se pro něj vrátíte. Schopná učitelka dokáže dítě rychle zaujmout, takže nebude dlouho plakat, a brzy se zapojí do nějaké aktivity, která ho pohltí. S učitelkou se můžete domluvit, že vám případě, že dítě bude delší dobu neutišitelné, zavolá a přijdete si pro ně.

Důležité je, aby jste se vy sami cítili jistí v situaci, kterou zažíváte. Tedy že nástup dítěte do školky je potřebný a přínosný, a že ho zvládne. V opačném případě dítě vaše obavy vycítí a bude o to více neklidné a plačtivé. Pokud je to pro vás příliš stresující, můžete s dítětem vyslat partnera/prarodiče či jinou dospělou osobu, ke které má dítě blízko, třeba s ní příchod do školky zvládne lépe.

O pobytu ve školce říkejte dítěti vždy pravdu. Nikdy mu například netvrďte, že pro něj přijdete po obědě a přitom ho záměrně budete vyzvedávat až po odpoledním spaní. Jeho pocit nejistoty a obav při dalším pobytu ve školce by jen vzrostl.

Nácvik potřebných dovedností

Je dobré, pokud dítě před nástupem do školky zvládá některé základní dovednosti sebe-obsluhy. Některé školky to dokonce striktně vyžadují, avšak ve většině zařízení stačí, pokud se dítě aktivně snaží (například při jídle a oblékání) a učitelky (případně další personál školky) nejmladším dětem ochotně pomohou.

Veďte děti k tomu, aby si byly schopné říci o pomoc, pokud něco potřebují (například pomoc se smrkáním či s utřením zadečku, nebo pokud dojde k nějaké konfliktní situaci s jiným dítětem, kterou sami nedokáží vyřešit).

S nácvikem těchto činností, které se budou dítěti ve školce hodit (převlékání, samostatné krmení se a pití z hrnečku/skleničky, obouvání apod.), začněte s dostatečným předstihem, nenásilně a formou hry. Dítě nikdy školkou nestrašte („Jen počkej, za chvíli začneš chodit do školky a tam už se nebudeš moct takhle vztekat. Tam budeš muset pěkně poslechnout, nebo se bude paní učitelka zlobit/se ti děti budou smát.“ „Pořádně se obuj. Ve školce už ti nikdo s ničím nepomůže, tam budeš muset všechno dělat sám.“ „Když budeš dneska zlobit, nepůjdeš zítra ze školky po obědě a nechám tě tam i spát.“ atp.), ani mu naopak nemalujte zkreslený idealistický obrázek o průběhu školkové docházky. Povídejte si o tom, jaké to ve školce asi bude, jaký bude denní režim, vyprávět můžete i o vlastních konkrétních (pokud možno motivujících) zážitcích ze školky.

Oblečení a obuv

Dávejte dětem do školky oblečení, které jim pokud možno půjde snadno převlékat, a bude pohodlné. Mělo by jít hlavně o kousky, u kterých nevadí, pokud je děti zašpiní, případně poškodí (několik kousků určených pro hraní na školkové zahradě můžete pořídit třeba za pár korun z druhé ruky) – nestresujte dítě tím, že byste mu pořád říkali: „Hlavně se venku neušpiň!“ „Cože, zase děravé koleno na teplácích? Za tohle už vážně dostaneš na zadek!“

Zato investujte do kvalitní obuvi. Děti boty při venkovních aktivitách rozhodně nešetří, proto je dobré, mají-li pevnou, ale přitom prodyšnou obuv s ohledem na roční období, aby se jim v ní noha ani nepotila, a v deštivém počasí nepromokla (ideálně s gore-tex úpravou nebo opatřenou impregnací). Holínky sice nepromoknou, nejsou ale prodyšné, a dětem se v nich příliš dobře nechodí. Je praktičtější, mají-li boty jiné zapínání než zavazování na tkaničky. Na přezutí do třídy jsou vhodné pevné bačkory, nikoli pantofle s volnou patou, v nichž by děti mohly snáze škobrtnout.

Nemocnost

Počítejte s tím, že přinejmenším v prvním roce docházky může být dítko často nemocné. Mějte předem připravený nějaký „plán B“ pro situace, kdy bude muset zůstat doma. Neposílejte dítě do školky nemocné. Jednak tam může nakazit další osoby, jednak se tím nejspíše jeho stav ještě zhorší a nakonec stejně zůstane doma a pravděpodobně déle, než kdybyste ho nechali v domácím ošetřování hned při projevech prvních příznaků.

Závěr

I když začátky ve školce nemusejí vždy být procházka růžovou zahradou, společnými silami je jistě zvládnete. Dítě pozná nové kamarády, někdy i na celý život, naučí se spoustu nových dovedností, prožije mnoho zajímavých okamžiků a vy budete mít mezitím prostor pro sebe a rozvoj vlastní kariéry. Čas společně strávený s dítětem bude nyní sice kratší, ale o to více intenzivní a aktivněji prožitý, něž když jste spolu trávili veškerou dobu od rána do večera a mohli jste někdy pociťovat nudu, jednotvárnost či dokonce vyhoření.

Nová pravidla pro předškolní vzdělávání platná pro školní rok 2017/2018:

  • od září 2017 mají pětileté děti (které věku pěti let dosáhnou nejpozději 31. 8. 2017) předškolní výchovu povinnou a musí se dostavit k zápisu do spádové mateřské školy – možnou alternativou je však individuální vzdělávání
  • děti, které dosáhnou věku čtyř let nejpozději 31. 8. 2017, mají místo ve spádové MŠ garantované (od září 2018 bude totéž platit i pro děti starší tří let a od září 2020 i pro děti dvouleté)

Diskuze

Přidat komentář k článku Nástup dítěte do školky – na co se připravit

Napište nám