Ještě nemáte svoji Srdcovku?
Je to lehké, stačí si jen vybrat.
0
Kašpárek je smutný
Váš košík je prázdný

Pohodové uspávání

Nadešel čas spánku a váš drobeček ne a ne zabrat? Netrapte jeho ani sebe a vyzkoušejte pár tipů pro snadnější uspávání. Na začátek je třeba říci, že každé dítě je jiné a funguje na něj něco jiného. Někdo má potřebu spánku větší, někdo menší. Někdo je kontaktní typ a rád usíná v těsné blízkosti rodičů či sourozenců, někoho přítomnost jiných osob při usínání naopak ruší. A řada těchto zvyklostí se navíc může měnit spolu s tím, jak dítko roste.

Pohodové uspávání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nezbyde vám tedy nic jiného, než s otevřenou myslí zkoušet, co se pro vaše miminko nejlépe osvědčí a samozřejmě také, co bude vyhovovat i Vám jako rodičům (a ideálně se na tom shodnete oba dva). Některé způsoby uspávání mohou být účinné, ale skrývat v sobě i jistá úskalí, proto je také dobré předem promyslet možné následky jejich využívání.

O obecných doporučeních pro zdravý spánek, která zahrnují vlivy denního režimu, prostředí atd. jsme psali v tomto článku.

Co tedy může při uspávání pomoci?

vnější vlivy – klidné a známé prostředí, dostatek čerstvého vzduchu a ne příliš vysoká teplota (ale pochopitelně ani příliš velká zima)

psychický stav – pravidelný denní režim, přiměřená únava dítěte, nepřehlcenost vjemy

eliminace bolestí bříška – dodržovat správnou techniku kojení či krmení z lahvičky tak, aby se miminko nenapolykalo velkého množství vzduchu, které pak může nadýmání způsobovat; vyloučení potravin, které mohou koliky zapříčinit; případně identifikaci alergenů, které by dítěti ve stravě vadily (např. laktóza, lepek); podávání probiotik jako prevence lepšího trávení (při dlouhodobém užívání i jako podpora imunity)

vhodná poloha, případně fixace – u nejmenších dětí obvykle pomáhá napodobit prostředí v děloze, na které jsou zvyklé – zavinutí, umístění do „hnízda“ či kojícího polštáře, kdy je prostor kolem miminka ohraničen; pomoci může také třeba lehká látková plenka položená přes obličej děťátka či tulení se k „usínáčkovi“ či jiné měkké hračce (vždy ale dbejte na to, aby dítěti nehrozilo udušení ani uškrcení, a aby se nadměrně nepřehřívalo)

poloha v šátku/vaku/nosítku – uspávání dítěte tímto způsobem spojuje dva předchozí body a zároveň dítě uklidňuje díky tělesné blízkosti; oproti klasickému uspávání v náručí má tu výhodu, že máte volné ruce a zátěž na vaši páteř se alespoň částečně rozloží, nicméně i tak to zátěž stále je; v letních měsících se může při tomto kontaktu dítě i vy zbytečně přehřívat

usínání v náručí – konejšení miminka v náručí je staletími prověřená metoda; jak už bylo zmíněno u předchozího bodu, je poměrně fyzicky náročná, i když velmi účinná, přirozená a pro obě strany (alespoň v určitém rozsahu) také příjemná, takže je vhodné ji kombinovat s jinými metodami

tělesná blízkost – výše zmíněná blízkost jistě také hraje velkou roli – vždyť děťátko po celou dobu pobytu v děloze nikdy nebylo samo; jednou však nastane chvíle – kterou je dobré včas vystihnout – kdy dítko bude přítomnost další osoby při usínání naopak vyrušuje a bude spíše kontraproduktivní

hopsání na míči, lehátko s vibrací apod. – uklidňující pohyby podobné těm při chování v náručí (a předtím při pobytu v děloze) lze simulovat prostřednictvím některých pomůcek; oceníte je zejména, pokud je děťátko hodně plačtivé nebo trpí-li například často na koliky či bolestivý růst zubů

kolébka a spol. – podobně jako u předchozího bodu může posloužit též kolébání děťátka např. v závěsném vaku (hacka), kolébce apod.

uspávání „za jízdy“ – klasické uspávání v kočárku zná každý a na většinu dětí působí poměrně rychle; pokud má vaše dítko relativně tvrdý spánek, můžete ho po usnutí „zaparkovat“ na zahradu u vašeho domu či třeba k lavičce v parku a dopřát si chvilku času pro sebe s knížkou apod. (samozřejmě musíte mít děťátko stále pod dohledem); při procházce navíc strávíte čas na čerstvém vzduchu a zdravým pohybem, což je další výhoda; pokud však má dítko lehký spánek a je nutno s kočárkem stále jezdit, aby se neprobudilo, bude mít tato metoda tu nevýhodu, že zatímco se dítko po spánku během procházky probudí plné energie, vy budete naopak unavení; podobný uklidňující a uspávací efekt mívá také jízda autem či již zmíněné nošení dítěte v šátku, nosítku nebo u starších dětí v krosně

uklidňující zvuky – starou známou metodou je zpěv, který je opět nejen účinný, ale zároveň vytváří i kouzelné rodinné okamžiky, na které budou obě strany s láskou vzpomínat; důležitá je především intimita a blízkost, nemusíte být zrovna Pavarotti a dětem to (alespoň do určitého věku) nebude vůbec vadit; podobně fungovat může samozřejmě i jiná uklidňující hudba či zvuky (typu „bílý šum“)  – např. z hracího kolotoče, chůvičky, různých hraček apod.

sání – sací pohyby děťátko též většinou velice rychle uklidní; asi nejlépe v tomto směru funguje kojení, které opět nabízí zároveň i intimitu a fyzickou blízkost; na druhou stranu ale není dobré veškerou nepohodu dítěte řešit právě kojením (někdy to bývá začarovaný kruh při kolikách: miminko pláče, protože ho bolí bříško, vy ho v příliš krátkém intervalu znovu nakojíte a přeplněné bříško bolí ještě více, miminko opět pláče atd.); navíc se může i do budoucna vytvořit zvyk řešit stres či nudu jídlem, s čímž se řada lidí potýká i v dospělosti; uklidňuje i sání z lahvičky a sání dudlíků, prstu apod.; v tomto případě je důležité dbát na to, aby toto uklidňování nemělo negativní vliv na správné postavení chrupu a též jeho kazivost (u dětí, které již mají zoubky, by po večerním kojení/krmení mělo následovat čištění chrupu)

Jak vidíte, uspávacích strategií je celá řada (a určitě jich je i více). Nejdůležitější je v první řadě odhalit příčinu dětské nepohody a pokusit se ji odstranit. A samozřejmě také najít metody konejšení, které na vaše děťátko nejlépe zabírají. Některým rodičům se to intuitivně daří téměř vždy okamžitě, někdy je třeba postupovat metodou pokus–omyl.

Zkuste postupovat od nejsnazších metod k těm náročnějším, abyste se zbytečně nevysilovali, protože při péče o malé děti je potřeba energie skutečně hodně. Nejlepší je najít řešení, při němž nebude „trpět“ ani jedna ze stran (např. miminku by se velmi líbilo, kdybyste ho celý den nosili, ale Vašim zádům patrně nikoliv, takže to chce aktivity přiměřeně prostřídat; dobré by ale nebylo ani omezit kontakt s děťátkem na minimum a nechat ho uspávat jen vibračním lehátkem za zvuků reprodukované hudby nebo starším dětem místo čtení pohádky na dobrou noc dát do ruky tablet apod.).

Důležité je také správě vycítit moment, kdy již dítě potřebuje mít prostor a důvěru učit se usínat samo, abyste ho zbytečně nebrzdili ho v jeho vývoji, který by měl probíhat individuálním tempem (bez automatické aplikace „dobrých rad“ z Vašeho okolí, aniž byste měli pocit, že jsou skutečně vhodné).

Máte nějaký „zaručený recept“ na uspávání, který jsme v článku nezmínili? Podělte se s ostatními rodiči v komentářích.

Diskuze

Přidat komentář k článku Pohodové uspávání

Napište nám