Vítejte! Abyste se u nás cítili jako doma, našli vše rychle a na svém místě, používáme cookies. OK
Ještě nemáte svoji Srdcovku?
Je to lehké, stačí si jen vybrat.
0
Kašpárek je smutný
Váš košík je prázdný

Šestinedělí

I když těhotenství jako takové končí porodem, ženský organismus potřebuje pro návrat do stavu před otěhotněním určitý čas. Většina z těchto důležitých procesů probíhá v takzvaném šestinedělí.

Šestinedělí

 

 

 

 

 

 

 

Tělo po porodu

Období šestinedělí – jak už název napovídá – trvá přibližně šest týdnů, jeho průběh a délka trvání je však značně individuální. Postupně se zavinuje se děloha, uzavírá se děložní hrdlo, do původního stavu se vrací pochva a zpevňují se svaly pánevního dva a břišní svaly. Opětovnému zpevnění těchto svalů můžete napomoci i vhodným cvičením.

Děloha již netlačí na močový měchýř, takže ustává časté nucení na močení, které vás po dobu těhotenství mohlo trápit (než se však znovu zpevní pánevní svaly, můžete se potýkat s problémy s nechtěným únikem moči – například při kýchnutí). Ustupují potíže s vyprazdňováním (v průběhu šestinedělí nemusí ještě peristaltika střev fungovat hned optimálně, někdy situaci komplikují také poporodní poranění, jejichž vlivem můžete mít obavu z tlačení při stolici – většinou pomohou glycerinové čípky) a pálením žáhy, mizí otoky končetin. Do normálu se vrací oběhový i dýchací systém a hormonální hladina.

Zavinování dělohy

Stažení dělohy zpět do malé pánve trvá od porodu přibližně deset dnů. V prvních dnech bývá zavinování bolestivé (s počtem porodů se bolestivost bohužel obvykle zvětšuje) a můžete ho pociťovat obzvlášť během kojení, které stahování podporuje. Zavinování dělohy můžete uspíšit také leháním si na břicho.

Očistky

Sliznice dělohy, která během těhotenství narůstala, se nyní začíná odlučovat v podobě tzv. očistků. Protože jsou živnou půdou pro bakterie, je nutné dodržovat pečlivě hygienické zásady – často se sprchovat (v prvních dnech i několikrát denně) a k utírání spodní části těla používat k tomu vyhrazený ručník (nebo papírové kuchyňské utěrky). Očistky rozhodně nesmí přijít do kontaktu s popraskanými bradavkami, kde by mohly způsobit infekci.

Kojení

V prvních dnech po porodu se spouští laktace a tvorba mateřského mléka se stabilizuje v rané fázi šestinedělí. Toto mléko je optimální stravou pro miminko, navíc z něho přecházejí od matky protilátky pro dítě, je-li nemocná (proto se snažte i při onemocnění s kojením nepřestávat). Navíc – jak už bylo řečeno – kojení napomáhá stahování dělohy.

V období šestinedělí nepoužívejte výrazně parfémovanou kosmetiku – děťátko potřebuje vnímat matčinu přirozenou vůni těla a pokud například použijete intenzivní parfém, může se stát, že se miminko nebude chtít při kojení přisát – bude tuto vůni odmítat.

Obzvláště v tomto období dbejte na vyváženou stravu a mějte na paměti, že některé druhy potravin mohou dítě přes mateřské mléko dráždit či mu způsobit nadýmání. Buďte tedy ze začátku obezřetné a potenciálně riziková jídla zkoušejte opatrně a sledujte případnou reakci miminka na ně.

Menstruace a antikoncepce

Po skončení šestinedělí se může objevit první menstruace. U některých žen, obzvlášť pokud intenzivně kojí, se dostaví až po řadě měsíců, třeba až po odstavení dítěte. Berte však v potaz, že absence menstruace není žádnou zárukou toho, že během tohoto období nemůžete znovu otěhotnět. O vhodné antikoncepci pro kojící ženy se poraďte se svým gynekologem. S prvním pohlavním stykem po porodu doporučují lékaři počkat až po uplynutí šestinedělí.

Návštěva gynekologa

Po skončení šestinedělí byste v každém případě měla gynekologa navštívit. Ten zkontroluje stav hráze, poševních stěn, děložního hrdla a uložení vnitřních rodidel. Pokud jste utrpěla během porodu nějaká poranění, prohlédne, jak se zhojila, eventuálně zkontroluje jizvu po císařském řezu. Provede také stěr pro účely cytologického vyšetření, které zjišťuje přítomnost rakovinných buněk.

Psychika po porodu

Zážitek porodu, nové zkušenosti s miminkem, tělesné změny a zejména změny hormonální hladiny značně působí na psychiku rodičky. Podle statistik se více než polovina žen (některé zdroje uvádějí až 80 %) po porodu potýká s tzv. poporodním blues (obvykle v rozmezí 3. až 12. dne od porodu, kdy tento stav obvykle spontánně mizí) – jde o splín, který může zahrnovat náladovost, plačtivost, úzkost, dokonce i negativní pocity vůči novorozenci. Pokud jsou tyto stavy intenzivního charakteru nebo přetrvávají i po dvanáctém dnu, mohlo by se jednat o poporodní depresi, se kterou je nutné vyhledat odbornou pomoc.

Návštěvy a pomoc rodiny

Příbuzní a blízcí přátelé se jistě budou chtít na vaše miminko co nejdříve přijít podívat. Regulujte tyto návštěvy zcela podle vlastních pocitů a potřeb – pokud jste hodně společenští a setkání s blízkými vám udělá radost, klidně pořádejte návštěvní maraton. Pokud naopak dáte přednost delšímu období klidu (které se nemusí omezovat jen na dobu trvání samotného šestinedělí), kdy se budete sžívat s děťátkem jen v nejužším rodinném kruhu, bez výčitek to sdělte ostatním.

Babičky a dědečkové obvykle velmi ochotně nabízejí svou pomoc, nebojte se vyjádřit svoje přání a pocity, které v tomto období zažíváte. Pokud komunikace vázne, může dojít k řadě nedorozumění či nepříjemných situací, byť obě strany měly dobré úmysly. Některé maminky potěší, když jim někdo děťátko chvíli pohlídá, například na hodinku povozí v kočárku, jiné ho zejména v počátečním období nerady dávají z ruky a raději využijí pomoc v domácnosti (třeba donášku oběda, vyžehlení prádla), některé si rády dělají vše po svém a (obzvlášť nevyžádanou) pomoc v šestinedělí vnímají negativně, jako narušení soukromí či signalizaci toho, že ony samy jsou „neschopné“ a nezastanou svou vlastní úlohu.

Partnerský život po porodu

Příchod dítěte na svět představuje velikou změnu v životě obou rodičů. Vedle všech výše zmíněných, které se týkají ženského organismu i psychiky, se oba partneři sžívají s novými rolemi, podřizují se novému (často velmi proměnlivému) režimu, potýkají se se stresujícími okamžiky (například když miminko dlouho neutišitelně pláče či špatně prospívá) a nevyspáním. Snažte se proplouvat těmito pro vás dosud neznámými vodami v co největší pohodě. Jistě budete skvělými rodiči a brzy se naučíte porozumět svému miminku a být schopni vyhovět jeho potřebám. Nezapomínejte však ani na potřeby vlastní – pokuste se odpočívat vždy, když děťátko spí, najděte si denně alespoň pár minut pro sebe i pro chvíle s partnerem. Společně mluvte o svých pocitech a netransformujte případnou vlastní frustraci do vzteku, který byste vybíjeli právě na partnera. Užívejte si rodinný život a snažte se přenést přes malé každodenní těžkosti – děti rostou tak rychle a jednou budete na společné chvíle (i na ty, které vám tenkrát možná připadaly trochu otravné, jako třeba dlouhé uspávání miminka) s láskou vzpomínat.

Diskuze

Přidat komentář k článku Šestinedělí

Napište nám